فوتوریسم

پایان نامه
چکیده

فوتوریسم یا آینده گری یکی از جنبش های هنری اوایل قرن بیستم بود. مرکز این جنبش در ایتالیا بود و در کشورهای دیگر از جمله روسیه نیز فعالیت داشت. فوتوریست ها در بسیاری از زمینه ها مانند ادبیات، نقاشی، مجسمه سازی، سفالگری، تئاتر، موسیقی، معماری و حتی آشپزی فعالیت داشته اند. فیلیپو توماسو مارینتی با انتشار بیانیه فوتوریسم در سال ???? در روزنامه فیگارو فعالیت جنبش را رسما آغاز کرد. در آن بیانیه مارینتی نوشته بود که فوتوریست ها از هنر گذشته بیزارند و دغددغه های اصلی این جنبش پویایی، سرعت و فن آوری است. برای فوتوریست ها ماشین، هواپیما و شهرهای صنعتی نشانه های بسیار مهمی بودند چراکه آن ها پیروزی انسان بر طبیعت را نشان می دادند. حجم گری با آنکه فقط از طریق واپسین نقاشی های مارک، ماکه، لیونل فایتینگر بر اکسپرسیونیسم آلمان تأثیر گذاشت، از نخستین لحظه های پیدایش آینده گری عملاً در بطن نقاشی و پیکر تراشی آینده گری تأثیر داشت. آینده گری نخست جنبشی ادبی برخاسته از ذهن فیلیپو توماسو مارینتی شاعر ایتالیایی (????) بود که بعدها در نقاشی تأثیر گذاشت. آینده گری در اصل جنبشی برخاسته از شهر میلان بود و به صورت طغیان روشن فکران جوان بر ضد رخوت کالبد فرهنگی و تاریخی ایتالیا در سده ?? پدیدار شد. بخشی از جنبش آینده گری برخاسته از شخصیت پر شور مارینتی بود. آینده گری مارینتی و پیروانش در فلسفه های هانری برگسون و فردریش نیچه ریشه داشت که به نوعی طغیان گری و آنارشیسم در رفتار آنها تبدیل شد. از هنرمندان به نام این مکتب می توان به مارینتی، اومبرتو بوتچونی، کارلو کارا و لوئیجی روسولو، جینو سورینی در اوایل ???? در میلان اشاره کرد و بعدها یکی از تأثیرگذارترین افراد این مکتب یعنی جاکومو بالا، که استاد مارینتی هم بود، به آن پیوست. آینده گری حجمی ((cubo-futurismo در روسیه جنبش حجم گری بر جنبش آینده گری اثر گذاشت و در سال ???? یکی از جنبش های هنری به نام آینده گری حجمی به دنیا آمد. آینده گران حجمی فرم های کوبیک را استفاده می کنند. همچون دیگر آینده گران، روس ها با گذشته بد بودند و از زندگی پیشرفته خوششان می آمد. برعکس ایتالیایی ها، روس ها سعی می کردند که با حرکات جنجالی خودشان را نشان دهند. به غیر از آن، روس ها تأثیر هیچکس را قبول نمی کردند. هنرمندان مهم روس در این سبک ولیمیر خلبنیکف، الکسی کرچنیخ، ولادمیر مایاکوفسکی و داوید بورلیوک بودند. خیلی از آینده گرهای روسیه، به غیر از نقاش، نویسنده هم بودند و تعداد زیادی کتاب و شعر نوشتند. این هنرمندان در طرحهای مختلف هم باهم کار می کردند. از جمله: اپرای پیروزی آفتاب را کروچنیخ نوشت و صحنه های آن را مالویچ ساخت. برآمدن استالین و چیرگی دیدگاه رسمی حزب کمونیست اتحاد شوروی بر هنر و ادبیات باعث شد که جنبش آینده گری حجمی در روسیه از بین برود. آینده گری در ایتالیا در ایتالیا فوتوریست ها به حرکات فاشیسم خیلی علاقه داشتند و از بسیاری از نظرات فاشیسم پشتیبانی می کردند. فوتوریست ها حرکت های مدرن می کردند و فاشیسم را قدرتی می دیدند که با آن می توانستند ایتالیا را کشوری مدرن کنند. مارینتتی، که یکی از فوتوریست ها مهم بود، گروه سیاسی فوتوریست ها را در سال ???? به وجود آورد. این گروه یک سال بعد از ایجادش در حزب ملی فاشیست موسولینی ادغام شد و از اولین پشتیبانان موسولینی شد. به همین دلیل دولت بسیاری از فوتوریست ها را به رسمیت شناخت و به آنها کار داد. در ایتالیا آینده گری رشد کرده و از جنبشها دیگر استفاده نمود. در معماری این اتفاق خیلی بیشتر بود و آینده گری به طرف کمینه گرایی و خرد گرایی رفت. بعد از سالهای ???? و ???? چند ساختمان دولتی در سبک آینده گری ساخته شدند که در بین آنها ایستگاه راه آهن میلان است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل و نقد مبانی معرفت شناختی فوتوریسم

فوتوریسم یکی از مهمترین جنبشهای هنری اوایل قرن بیستم در ایتالیا است که ریشه در فلسفه دارد و بر سیاست اثرگذار می‌شود. هدف از این مقاله شناخت، تحلیل و نقد مبانی معرفت شناختیِ جنبش فوتوریسم است. اندیشه نیچه بیشترین تاثیر را بر فوتوریسم داشت. نگرش آری‌گویانه نیچه به زندگی از طریق ارجی که او بر ارزش-های رویکرد دیونوسوسی می‌نهد و نقد وی از اخلاق فضیلت محور بر اساس نظریه اراده معطوف به قدرت، وفق استنبا...

متن کامل

مطالعه تطبیقی نشانه های بصری آینه کاری ایرانی با نقاشی نوین (امپرسیونیسم،کوبیسم، فوتوریسم، اُپ آرت)

هنر آینه کاری از هنرهای سنتی ایران است که عمدتاً در تزیینات داخلی بناهای تاریخی به ویژه اماکن مذهبی کاربرد دارد؛ بهره گیری از این هنر همواره در راستای تحقق بخشیدن به کیفیت معنوی بنا و تجسم عالم مثال دراندیشه عرفا و هنرمندان ایرانی صورت گرفته است؛ همچنین کیفیت زیبایی شناختی که در این هنر نهفته است زمینه رشد و گسترش گونه های مختلف تصویری را فراهم کرده؛ تا جایی که رخدادها و سبک های نقاشی نوین به وی...

15 صفحه اول

ریشه های شکل گیری نگارش نُت های گرافیکی در آثار جان کِیج

پژوهش حاضر به بررسی ریشه‌های شکل‌گیری نُت‌نویسی گرافیکی در آثار جان کِیج، آهنگساز بزرگ قرن بیستم و دلایل جایگزینی علایم و جنبه‌های بصری و نثرگونه به جای نُت‌نویسی مرسوم می‌پردازد. دلیلِ بررسی، توجه وی به آثار دیگر هنرمندان در این زمینه در کتاب "نُتاسیون" و ارجاعات وی به هنرمندان مؤثر بر موسیقی وی در مجموعه کُتب و سخنرانی‌های وی است. هدف، آشکار ساختن خط سیر تاریخی این تأثُر و دستیابی به دلایل گرایش وی ...

متن کامل

هنر مدرن و جنبش های تأثیر گذار بر آن

در مقاله پیش رو تلاش گردیده تا با رویکردی آکادمیک به پیدایش هنر مدرن و وجوه و ویژگی های آن و سبک های تاثیرگذار بر این دوره اشاره شود. تحولاتی که در نیمه دوم قرن نوزدهم در حوزه های صنعت (از جمله اختراع و تکامل صنعت و هنر عکاسی از 1839 به بعد و تکامل سیستم های ارتباطی) ، علم و فلسفه ، اقتصاد و سیاست صورت گرفت، افکار و عقاید هنرمندان مدرن را تحت تاثیر قرار داد.کثرت سبکهای گوناگون یا (ایسم ها) که ا...

متن کامل

هنر مدرن و جنبش های تأثیر گذار بر آن

در مقاله پیش رو تلاش گردیده تا با رویکردی آکادمیک به پیدایش هنر مدرن و وجوه و ویژگی های آن و سبک های تاثیرگذار بر این دوره اشاره شود. تحولاتی که در نیمه دوم قرن نوزدهم در حوزه های صنعت (از جمله اختراع و تکامل صنعت و هنر عکاسی از 1839 به بعد و تکامل سیستم های ارتباطی) ، علم و فلسفه ، اقتصاد و سیاست صورت گرفت، افکار و عقاید هنرمندان مدرن را تحت تاثیر قرار داد.کثرت سبکهای گوناگون یا (ایسم ها) که ا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023